Slide background

Hørebogen

Arbejdsark: Forslag til aktiviteter

Vælg relevante aktiviteter. Nedenstående er forslag, slet eller supplér efter behov.

  • Afstande – hvor langt væk kan du høre det? Brug gerne lyde fra hverdagen eller evt. Linglydene.
  • Retningsbestemmelse – hvor kommer lyden fra? Evt. med bind for øjnene.
  • Lydlege – lyd/ikke lyd.
  • Lytteture på gaden, i butikker, i skoven osv., hvor man kan identificere lyde.
  • Man kan udfordre barnet yderligere ved at kombinere f.eks. afstand og “hvad er det?”-identifikation eller retning og “hvad er det?”-identifikation.
  • Lyde med kroppen – klap, tramp, lyde med munden osv.
  • Lave lyde – rasle nøgler, æsker med ting i, instrumenter.
  • Stopdans.
  • Jagten på lyd (eller den gode lyd) i hjemmet, udendørs, i skolen osv. Evt. kombineret med billeder/fotos af det, der giver lyden.
  • Tegn den bedste lyd.
  • Tegn den værste lyd.
  • Fælles støjprojekt i gruppen – børnehavegruppen/klassen. Hvor er der lyd? – Er det en god eller dårlig lyd?
Andet relevant materiale

Du har kun to ører“, plakat – om at passe på sin hørelse og undgå høreskader. Høreforeningen.

Du har kun to ører“, tegneserie – om at passe på sin hørelse og undgå høreskader. Høreforeningen.

Hørelse, støj og høretab” – målgruppe 5-9 år. Materialecentret, 2010.

Lyt engang!” – et testmateriale, der kan bruges til at dokumentere, hvordan den funktionelle hørelse fungerer i hverdagen for elever med høretab. Materialecentret, 2014.

Støjkassen” – et undervisningsmateriale med fokus på at forebygge støjskader hos unge. Beregnet til elever i 6. klasse, men kan også bruges på andre klassetrin. Høreforeningen.

Støjkassen” – et undervisningsmateriale om lyd, støj og risikoen for vedvarende støjskade. Beregnet til 4.-10. klassetrin. Center for Høretab.

Apps til iPad

“Minimale par i tivoli” fra Materialecentret – træner skelneevnen for lyde, der ligger tæt op ad hinanden.

“Sound Uncovered” fra Exploratorium – en interaktiv lydbog.

“Touch the Sound” fra Innovative Mobile Apps – indeholder lyde fra omgivelserne.

“Trylledrikken: Troldens grotte” fra Materialecentret – træner evnen til auditiv opmærksomhed, auditiv diskrimination og auditiv hukommelse i forhold til lyde.

Hjemmesider

Mus er go’” fra Materialecentret – sanglege og musikalske aktiviteter til støtte for sprogudviklingen for børn med høretab.