Slide background

Hørebogen

Arbejdsark: Auditiv opmærksomhed 1

Idéer til at snakke med barn/elev om stærke/svage sider. Her åbnes mulighed for i dialogen at tage barnet/eleven med på råd. Nedenstående spørgsmål er forslag. Slet eller supplér efter behov.

Hvordan husker du?

  • Hvordan husker du, hvad folk hedder?
  • Hvordan husker du rækkefølgen på de ting, du skal lave?
  • Hvordan husker du nye ord?
  • Hvordan husker du det, der bliver snakket om?
  • Hvordan husker du det, du lærer?
  • Hvordan husker du aftaler?

Hvad gør du for at fastholde opmærksomheden?

  • Hvornår er det billeder eller andet, der hjælper dig til at huske?
  • Hvad gjorde du i dit hoved, da du ikke mere kunne høre efter… ?
  • Hvad tænkte du på?
  • Hvad kan du gøre for at komme ind i aktiviteten igen?
  • Hvordan kan du give besked om, at du har brug for en pause?
  • Hvilke aftaler kan du lave? (Skriv aftalerne ned)

Hvad gør du for at huske i hverdagen?

  • Er der noget, der er nemt at huske? Hvad? Hvorfor?
  • Hvad gør du for at være med sammen med dine kammerater? Hvad er let? Hvad er svært?
  • Kan du altid forstå en besked eller forklaring fra din lærer?
  • Hvordan gør du for at følge med? Hvis du ikke kan følge med, hvad gør du så?
  • Hvilke fag kan du lide og hvorfor?
  • Er der nogle fag, du ikke kan lide – hvorfor?
  • Hvad gør du med dine lektier?