Idéer til at snakke med barn/elev om stærke/svage sider. Her åbnes mulighed for i dialogen at tage barnet/eleven med på råd. Nedenstående spørgsmål er forslag. Slet eller supplér efter behov.
Hvordan husker du?
Hvordan husker du, hvad folk hedder?
Hvordan husker du rækkefølgen på de ting, du skal lave?
Hvordan husker du nye ord?
Hvordan husker du det, der bliver snakket om?
Hvordan husker du det, du lærer?
Hvordan husker du aftaler?
Hvad gør du for at fastholde opmærksomheden?
Hvornår er det billeder eller andet, der hjælper dig til at huske?
Hvad gjorde du i dit hoved, da du ikke mere kunne høre efter… ?
Hvad tænkte du på?
Hvad kan du gøre for at komme ind i aktiviteten igen?
Hvordan kan du give besked om, at du har brug for en pause?
Hvilke aftaler kan du lave? (Skriv aftalerne ned)
Hvad gør du for at huske i hverdagen?
Er der noget, der er nemt at huske? Hvad? Hvorfor?
Hvad gør du for at være med sammen med dine kammerater? Hvad er let? Hvad er svært?
Kan du altid forstå en besked eller forklaring fra din lærer?
Hvordan gør du for at følge med? Hvis du ikke kan følge med, hvad gør du så?