Copyright Phonak
Information til den/de voksne: Det er en god idé at observere, hvad der skal til, for at barnet/eleven koncentrerer sig og samler, bearbejder og husker information og viden. Vær opmærksom på, hvad der er auditive processer, der ligger forud for den sproglige proces så som rum-retningshørelse og afstandshørelse. Se faktaboks til højre om “Den sproglige proces”.
I auditive processer ligger evnen til
Disse ses som en del af den sproglige proces, og sproget og den sproglige proces kan være en støtte for den auditive hukommelse for sprog.
Brug af ekstra kommunikationsteknisk udstyr kan være en direkte støtte til den auditive hukommelse for sprog.
Hvad husker barnet i en kombination af auditiv og visuel information?
For lidt større børn bør der være opmærksomhed omkring f.eks. film og tekstning.
Hav opmærksomhed for notatteknik ved gennemgang af stof, brug af ordbilleder og ordkort.
Barnet har brug for at lære ord med mange funktioner. Ord- og sætningsbyggeren, som er udviklet af docent, ph.d. Pia Thomsen, Professionshøjskolen Absalon, kan bruges til at udvide barnets sprog ved at lære nye ord og nye led i en sætning:
Copyright Pia Thomsen
Forudsætninger for den sproglige proces er de fire funktioner:
“Hvad gør du, når du pludselig ikke kan høre og følge med i, hvad læreren siger?”
“Åh, så bliver det hårdt! Så skal jeg blive ved med at følge med i det, hun siger, samtidig med jeg skal tænke tilbage til der, hvor jeg pludselig ikke kunne følge med… og så skal jeg få de to ting til at følges ad igen!”
“Sprog på lyd og høretab”:
“Kognitive processer”:
Copyright Sprogin.dk
Copyright Sprogin.dk
Copyright Sprogin.dk