Slide background

Hørebogen

Auditiv hukommelsesspændvidde

c351fc8d35
Vær opmærksom på, hvad der er auditive processer der ligger forud for den sproglige proces, som f.eks. rum-retningshørelse og afstandshørelse

Information til den/de voksne: Det kan være en hjælp at observere, hvad der skal til, for at barnet/eleven koncentrerer sig og samler, bearbejder og husker information og viden. Vær opmærksom på at skelne mellem, hvad der er auditive processer, der ligger forud for den sproglige proces.

Auditiv hukommelsesspændvidde dækker evnen at huske lyde – på samme måde som auditiv hukommelse – men nu både over tid og at rumme flere lydspor samtidig, f.eks. musik/harmonier, og fokusere/vælge ud, hvad man fastholder sin opmærksomhed omkring. I arbejdet med sproglyde, ord og benævnelser kan tilføjes opgaver i hukommelse for, hvad ord og vendinger betyder.

Observationsidéer

  • Hvordan udnytter barnet/eleven flere auditive signaler samtidig?
  • Sang + tekst, film + stemningslyde/dialog, gruppearbejde med andre grupper i samme lokale, vælge hvem man lytter efter m.m.
  • Hvilke strategier har barnet/eleven for at huske forløb, sekvenser, aftaler m.m.?
  • Hvad skal sorteres fra/tilbydes ekstra for at støtte barnets/elevens læringsstil?

Hvad skal der til, for at barnet/eleven:

  • koncentrerer sig?
  • behandler information/viden?
  • husker information/viden?
Find inspiration her