Slide background

Hørebogen

Auditiv opmærksomhed

Information til den/de voksne: Det kan være en god idé at observere,
hvordan barnet/eleven er opmærksom og fastholder sin opmærksomhed både over tid og for flere forskellige auditive input og derved magter at være i flow.

Observationsidéer641d72f341

  • Kan barnet/eleven høre, hvor lyden kommer fra?
  • Kan barnet/eleven høre, hvem eller hvad det var?
  • Kan barnet/eleven beskrive, hvordan det lyder? (sur/glad/hård/blød/lys/mørk)
  • Ved barnet/eleven, hvad stemmeføring kan fortælle om stemning?
  • Er barnet/eleven i flow?
  • Hvordan indvirker andre sanseindtryk på barnet/eleven positivt/negativt? (syns-, føle-, lugte-, smagsindtryk)
Find inspiration her

“Sprog på lyd og høretab”:

Baggrundsstøj

Aktiviteterne under opmærksomhed for lyd kan endvidere praktiseres med forskellige typer af baggrundsstøj:

  • elevsnak,
  • musik (afslapning),
  • trafikstøj m.m.

Læg mærke til, om det er kontinuerlig baggrundsstøj i samme niveau eller støj, der skifter i niveau og dukker op diskontinuerligt (fodtrin på trapper, biler, skramlen med møbler m.m.).

Drøft med barnet, hvad de forskellige typer af baggrundslyde betyder for fastholdelse af opmærksomhed.

Lav prioritering for, hvor der kan arbejdes med hvad, og hvordan eleven kan kompensere, når situationen pludselig opstår (se arbejdsark under “Sprog på lyd og høretab“).

Forstyrrer det? Bliver det ved med at forstyrre? Hvad er forskellen på lyd og støj?

Historie

Alberte på 4 år har CI på begge ører. Hun sidder i børnehaven og spiser sin madpakke sammen med de andre børn. Hun følger med i samtalen ved sit eget bord, og da der grines meget ved nabobordet, spørger hun pædagogen om, hvad de siger.

Pædagogen svarer: “Det kan vi heller ikke høre, når de sidder så langt væk.”