Slide background

Hørebogen

Reparations- og kompensationsstrategier

Snak med barnet/eleven om, hvordan det er lettest at høre og huske. Snak med barnet/eleven om, hvad det er muligt at gøre og sige for at kunne følge med.

Forberedelse af aktiviteter giver mulighed for:

  • reference til tidligere gennemgået stof/aktivitet over kort eller længere tid
  • hovedpunkter
  • gruppering af viden
  • mulighed for forforståelse, forudsigelighed samt psykisk overskud til læring og at indgå i relationer
  • flipped learning kan give forforståelse

Efterbehandling af aktiviteter giver mulighed for:

  • sikkerhed for forståelse
  • konklusioner
  • afsæt til ny viden

Det kan være en god idé at støtte med billeder, tekst og konkrete materialer.

Opmærksomhed og hukommelse
– sådan arbejder hjernen

Når du klikker på billedet, åbner animationen i YouTube.

For at trække tråde til hukommelse:

Hjemmeproduceret filmoptagelse eller billedmateriale (fotos) kan danne udgangspunkt for samtale om, hvilke lyde der er forskellige steder.

Hvad siger man?

Kan man sige:

  • “Det forstod jeg ikke.”
  • “Det misforstod jeg.”
  • “Det hørte jeg ikke.”
  • “Prøv lige at sige det igen.”
  • “Hvad siger du?”

Hvad gør de andre, hvis man siger det?

Hvad gør du selv for at få gentaget?

I reparations- og kompensationsstrategier tænkes de aktiviteter, der foregår i arbejdshukommelsen for at fastholde opmærksomhed på det emne/den aktivitet, barnet er i gang med, samtidig med at erfaring og viden lagres i langtidshukommelsen.

Det anses for en kompetence, at disse strategier bruges og mestres og indgår i copingstrategier.