Der skal sættes ind på flere områder, når man skal forbedre lyttemiljøet:
Copyright Silent Socks
Akustisk dæmpning og reducering af baggrundsstøj kan foretages på flere måder.
I selve lokalet kan man vælge en blød gulvbelægning som
og det kan være nødvendigt at akustikbehandle vægge, døre og vinduer.
Loftet kan beklædes med særligt materiale, eller der kan opsættes såkaldte bafler (støjdæmpning ophængt i loftet). Der er møbler på markedet med støjdæmpende overfladebelægning på såvel borde som stole.
Selve lokalets indretning og møblering har betydning for, hvordan lyden bevæger sig i rummet.
God belysning omkring tavle og arbejdspladser i lokalet giver et godt overblik over lokalet.
Møbler lavet af stål og andet hårdt materiale kan støjdæmpes med f.eks. Silent Socks eller tennisbolde på bord- og stoleben, hvorved man undgår, at møblerne ramler mod hinanden. (NB! Enkelte personer har oplevet at få en allergisk reaktion pga. de opskårne tennisbolde.)
Fysisk dæmpning af møblement understøtter pædagogisk støjdæmpning.
Nogle skoler har beklædt hver enkelt elevs bord med fastmonteret voksdug med filtunderlag, hvilket dæmper støj og skramlen, når der arbejdes med f.eks. konkrete materialer ved bordene.
Andre skoler har valgt en løsning med skriveunderlag.
Skabslåger, døre o.l. kan monteres med gummidupper til dæmpning af klapren, når disse lukkes. Ligeledes findes easy close-fjedre, der ved lukning af døre og skabe afhjælper støjgener.
Endvidere kan det være nødvendigt at anvende særligt støjsvage projektorer, computere m.m., ligesom køleskab o.l. kan placeres uden for klasselokalet.
Der vil altid være en naturlig baggrundsstøj fra klassens elever. Man kan løbende arbejde med den pædagogiske indsats omkring det akustiske miljø i klassen.
Se også “Lærerens rolle“.