Det er vigtigt, at fritidsordningen bliver informeret om, hvilken betydning hørenedsættelsen har for det enkelte barn. Det er derfor en god idé, at der er personale fra fritidsordningen med til de møder, som afholdes med skolen, så de aktiviteter man sætter i værk i skolen automatisk overføres til fritidsordningen.
Hvis barnet har høreteknisk udstyr i fritidsordningen, kan det med fordel anvendes, når der gives fælles beskeder.
Både de voksne og børnene skal informeres om, hvilke hensyn der bør tages, se “Lærerens rolle“. Ligeledes bør der udvises forståelse for de udfordringer, der kan opstå i de sociale sammenhænge, som er afledt af dét at have et høretab, bl.a.:
Se også “Viden om hørelse og høretab”
Copyright MED-EL
Uden for skolen har forældrene det primære ansvar for, at barnets specielle behov bliver imødekommet.
Forældrene er derfor aktive medspillere i forhold til at give information i forbindelse med fritidsaktiviteter. Inden barnet starter til en fritidsaktivitet, bør forældrene informere og hjælpe de forskellige voksne med information om kommunikation med barnet. Det er f.eks. vigtigt, at der gives grundig information om teknik og høretaktik til træner, klubmedarbejder eller pædagog. Se “Høretab i skolen“.
Forældrene har mulighed for at inddrage kommunens talehørekonsulent.